Logo szkoły

Przyłęk 142

26-704 Przyłęk

tel. 48 677 30 24

e-mail: pspprzylek@gminaprzylek.pl

Zimowe Laboratorium Przyszłości

Przemierzając kolejne miesiące w ramach programu Laboratoria Przyszłości, nieustannie zaskakujemy się fascynującymi doświadczeniami. Nawet w trakcie okresu świątecznego i ferii, uczniowie nie zwalniają tempa, angażując się z pasją i kreatywnością w wykorzystanie nabytego sprzętu.

Gogle VR stały się nieodłącznym elementem zajęć dla klas 4–8, wzbogacając zarówno lekcje obowiązkowe, jak i te rozwijające. Dzięki temu innowacyjnemu narzędziu, uczniowie przenoszą się
w podróż po różnych zakątkach świata, poznając nie tylko tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia, ale także mając okazję do wirtualnej podróży ze Świętym Mikołajem w jego „magicznych saniach”. Dodatkowo słuchają kolęd i podziwiają świąteczne dekoracje.

Młodsi uczniowie, czyli klasa czwarta, zachwycali się pięknymi widokami podczas wirtualnego nurkowania i obcowali ze zwierzętami wodnymi. Piąta klasa wirtualnie spływała pontonem i zjeżdżała z wirtualnej kolei górskiej. Klasa ósma natomiast domagała się bardziej ekstremalnych doznań, pragnąc zobaczyć świat z perspektywy lotu ptaka czy też uczestniczyć w wirtualnym locie paralotnią. Jednak nie tylko przyjemność towarzyszyła tym wirtualnym podróżom – klasa piąta, realizując projekt klasowy z języka angielskiego związanego z astronomią i kosmosem, miała okazję wirtualnie podziwiać planety układu słonecznego, widzieć Ziemię z Księżyca czy zgłębiać tajniki lotów kosmicznych.

W kontekście zbliżającej się uroczystości nadania imienia naszej szkole, grudzień i styczeń upłynęły nam na kreatywnym wykorzystaniu drukarki 3D. Wspólnie z uczniami z klasy siódmej stworzyliśmy brelok z logiem szkoły. Na początku wydawało się to dla nich wyzwaniem, jak z płaskiego rysunku można stworzyć trójwymiarowy obiekt. Jednak szybko przekonaliśmy się, że to nie tylko fantastyczna zabawa, lecz także skuteczny sposób na rozwijanie umiejętności technicznych i kreatywności. Przy użyciu programu Autodesk Tinkercad online www.tinkercad.com, uczniowie projektowali brelok 3D, rozwijając jednocześnie umiejętności obsługi nowoczesnej technologii. Proces wydruku obejmował trzy etapy: projektowanie 3D modelu, przygotowanie do druku za pomocą programu UltimakerCura, związanego bezpośrednio z drukarką, oraz sam proces drukowania. Uczniowie mieli szansę samodzielnie przejść przez każdy etap i zobaczyć efekty swojej pracy w postaci fizycznego breloczka.

Praca z drukarką 3D wymagała od uczniów zrozumienia podstaw programowania, opanowania umiejętności obsługi programów do modelowania 3D, co jednocześnie rozwijało ich logiczne i matematyczne zdolności. To narzędzie okazało się idealnym środkiem do rozwijania kreatywności
i wyobraźni przestrzennej. Zadania projektowe stawały się jeszcze bardziej atrakcyjne, gdy uczniowie mogli zobaczyć fizyczne rezultaty swojej pracy w postaci trójwymiarowego obiektu. Drukarka 3D to nie tylko nowoczesny gadżet, ale potężne narzędzie edukacyjne, zmieniające sposób, w jaki uczniowie uczą się i postrzegają świat.

W trakcie zajęć poświęconych laboratoriom przyszłości, uczniowie z ogromnym zapałem wykorzystują nowe technologie do programowania, zwłaszcza zestaw BeCreo. Każdy zestaw składa się z procesora Arduino oraz kilku modułów elektronicznych, takich jak wyświetlacze, diody, głośniki, silniki czy serwomotory, wraz z aplikacją, umożliwiającą programowanie tych modułów. Podczas zajęć uczestnicy odczytują dane z czujników i próbują tworzyć interaktywne programy, sterujące platformą Arduino oraz modułami. Ich kreatywność i dociekliwość podczas zajęć są nieograniczone.

Z kolei, w trakcie zajęć poświęconych laboratoriom przyszłości, uczniowie opanowują zasady pracy i obsługi stacji do lutowania. Poznając tajniki lutowania, uczą się podstaw elektroniki i montażu poszczególnych elementów. To nie tylko praktyczne doświadczenie, ale również szansa na rozwijanie umiejętności praktycznych w dziedzinie elektroniki.

Podsumowując, nasza podróż z programem Laboratoria Przyszłości to nie tylko odkrywanie nowych technologii, ale przede wszystkim fascynująca podróż w świat wiedzy, kreatywności i nowoczesnego myślenia. Uczniowie nie tylko zdobywają umiejętności techniczne, ale także rozwijają pasję do nauki i odkrywania nowych obszarów. To niezapomniane doświadczenie, które przygotowuje ich do przyszłości, pełnej wyzwań i innowacji.